[Open as a Question] What is your perception of Wikipedia as an academic tool?
Wikipedia is one of the most successful open technology platforms (and is one part of a larger ecosystem of open technology tools and resources), but often has a negative reputation among educators. What are your thoughts on the value of content in Wikipedia? How do you use it? How do your students use it?
Natividad Ahumada Rodriguez 3:20 am on February 22, 2018 Permalink |
Considero que los últimos años se tiene mas control sobre los contenidos de esta herrramienta en el internet, por lo que es mas confiable que en su inicio; y además es la mas consultada en la cultura hispana.
CogDog 3:28 am on February 22, 2018 Permalink |
¿Esto significa que Wikipedia se considera una fuente de información digna de confianza?
@csemipresencial 3:15 pm on February 22, 2018 Permalink |
Aprendizaje colaborativo en línea es parte de la identidad de Wikipedia, sin embargo no es del todo fidedigna la información, algunas veces si está citado correctamente, pero considero no siempre es leer de primera mano la información. Está redactada por usuarios.
La herramienta de Wiki para Moodle es muy agradable para una actividad con los estudiantes.
Online collaborative learning is part of the Wikipedia identity, however the information is not completely reliable, sometimes if it is cited correctly, but I do not always consider reading the information firsthand. It is written by users-
The Wiki tool for Moodle is very nice for an activity with the students.
Irene Cossio 4:20 pm on February 24, 2018 Permalink |
considero no es una herramienta de calidad o con información digna de confianza, sin embargo es un referencia rápida, y permite al alumno darse una idea del tema y tal vez abrir el hacer mejores búsquedas
Patricia Sánchez Rosario 7:59 pm on February 26, 2018 Permalink |
Es una herramienta que debe fomentar en el alumno el discernimiento entre la información válida y no válida.
Fabiola de Santos Ávila 7:33 pm on February 27, 2018 Permalink |
As Information Science specialist, I consider Wikipedia as a useful tool used to spread knowledge about almost everything to almost everyone who has access to the internet. In this sense is kind of a democratizing effort. In academic field, I think we can share more information in wikipedia in Spanish. There is more than 1´391,000 articles in Spanish, against more than 5´578,00 articles in English. We have a lot to share with the world. Knowledge is not only academic rigorous papers. It comes in many forms an options.
Griselda Aréchiga Guzmán 6:11 am on February 22, 2018 Permalink |
No lo uso como profesora, ni lo recomiendo a mis estudiantes, un “wiki” que cualquiera puede editar…… No 👎🏼
Ellos dicen que someten las publicaciones a revisiones y que si no cumple con los requisitos las borran, pero cuantas personas antes que suceda esto dan por “verdadera” la información?
Auria Lucía Jiménez Gutiérrez 7:53 pm on February 22, 2018 Permalink |
Considero que Wikipedia hablando tecnológicamente es una herramienta muy potente que abre el espacio para que se publiquen investigaciones, trabajos que realiza CUALQUIERA y la calidad depende de cada persona que hace uso, admito que no la recomendamos mucho pero podríamos cambiar la forma de verla, así como rompimos paradigmas de las redes sociales, podremos trasformar herramientas como wikis para crear un universo abierto con información de calidad y bien referenciada.
Cruz Saucedo 5:11 am on February 23, 2018 Permalink |
En realidad wikipedia aporta mucho contenido, pero la calidad del contenido de los temas puede verse disminuida debido a la persona que publica, en la actualidad el conocimiento y las aportaciones encontradas en investigaciones quedan en entredicho ya que muchas veces los resultados se basan en experimentos que carecen del número de muestras necesarias para dar conclusiones, yo en particular cuando no recuerdo alguna fórmula de un tema en específico realizo consultas y de ahí tomo información sólo de temas en los que tengo conocimiento y que estoy seguro de su veracidad; no uso Wikipedia como profesor en mis cursos.
LILIA GUIODI GOMEZ SANCHEZ 1:37 am on February 24, 2018 Permalink |
IT IS NOT A RELIABLE TOOL IN WHICH QUALITY INVESTIGATIONS CAN BE CARRIED OUT.
THERE ARE MORE RELIABLE ONLINE TOOLS AS A DIGITAL LIBRARY OF THE UDG.
Teresa Limón Toledo 4:23 pm on February 26, 2018 Permalink |
Herramienta didáctica
Plasma de manera netamente gráfica haciendo mezcla/collage de imágenes
Laura AB 4:15 am on February 27, 2018 Permalink |
I think Wikipedia is a quick reference tool, but I use it carefully. I recommend my students to check the references at the bottom for more information, but generally I encourage my students to check biblio virtual or academic google.
Guadalupe Teresa Limón Toledo 9:16 pm on February 28, 2018 Permalink |
Wikipedia es una herramienta de internet, que al principio de consideraba confiable, pero con el paso de tiempo la confiabilidad se fue deteriorando, porque son miles de usuarios que pueden subir cualquier tipo de información y eso es lo que hace que el sistema no funcione. Debemos de buscar fuentes, confiables, donde la información que nos den sea totalmente profesional y verídica.
CogDog 9:52 pm on March 1, 2018 Permalink |
We really appreciate your responses. I am curious for those that consider Wikipedia unreliable (and we should talk more about what that means), how have you come to this conclusion?
Do you know of specific Wikipedia articles that are wrong? Can you share a link? Or it lack of completeness?
Or is it just the fact that anyone can edit cast doubt on every article that makes you worried?
Anne-Marie Scott 12:40 am on March 2, 2018 Permalink |
I’m really sorry, but I don’t speak Spanish (Google Translate has helped me read this thread), so please excuse my responding in English.
I work at the University of Edinburgh in Scotland. I recognise much of the discussion in this thread, and agree with a lot of it.
Reliability is a concern but I’d argue much less than it used to be. There is a more rigorous editorial process – new articles are more heavily scrutinised and that happens more quickly. It isn’t 100% perfect but research projects that have examined samples of content have generally found them to be of a reasonable standard of quality (overall coherence of articles is often a bigger issue than factual accuracy).
The conversation about reliability is a very interesting one for me though, because it very quickly opens up a bigger set of questions such as who gets to write the web? How is open knowledge constructed? Why are information literacy skills so important in a digital age?
Wikipedia has tools like the page history that help investigate the provenance of an article in order to make a judgement about reliability. A bigger consideration I think is what gets written about at all. English Wikipedia has an acknowledged problem of systemic bias because it doesn’t have a very diverse set of people editing it. Yet Google gives preferential treatment to Wikipedia content and Amazon Alexa and similar home devices are trained on the corpus of Wikipedia articles.
Given the power of Wikipedia as an information dissemination platform, and that our students do use it as a starting point for research (even if they don’t tell us) what are the risks and costs if we don’t engage?
Katia MV 2:45 am on March 4, 2018 Permalink |
Wikipedia creo es una excelente fuente de información inmediata, sobre todo si los temas son cotidianos o básicos, sin embargo depende del nivel de profundidad del tema al que se quiera llegar se deberá verificar las referencias y revisar otras las fuentes para validar la información.
Laura 5:40 pm on March 4, 2018 Permalink |
Wikipedia es una herramienta útil para la enseñanza, pero no únicamente como fuente de consulta, ya que puede haber páginas con información incompleta o falsa, sin embargo, crfeo que lo más útil sería construir en wikipedia, o realmente valioso es que los estudiantes aprendan a citar, a buscar información y a compartirla en un espacio como wikipedia para que sea cada vez más confiable.
Agustin Martinez 3:26 am on March 5, 2018 Permalink |
I think wikipedia is a reliable tool as long as you accompany them with common sense.
Obdulia Alcalá 4:36 am on March 5, 2018 Permalink |
I have been informed that it is not so reliable because it doesn’t mention the authors or foundations of the information.
Neri González 4:55 am on March 5, 2018 Permalink |
Wikis are collaborative spaces with potentially incorrect information, when using it as a resource it is advisable to confirm the truth of this, in websites or specialized publications. They can be used but conscientiously
Faviola Castillo 5:19 pm on March 5, 2018 Permalink |
In my opinion, Wikipedia does not fill my expectations as a science teacher, yet. Many documents include their source which is always verifiable. But other documents don’t, or only cite a non- verifiable source.
Often my students start their research in Wikipedia, which is fine with me, but I always ask them to cite the original source, of course, after reading it.
Gerardo Varela 6:56 pm on March 5, 2018 Permalink |
Para mí, Wikipedia tiene un valor muy importante en la Web, principalmente es la herramienta madre de la Web 2.0, todo empezó por ahí. wikimedia permite generar, compartir y enriquecer el conocimiento. Como recurso, yo opino que hay mucho valor, siempre y cuando enseñemos a verificar la fiabilidad de las fuentes.
Sara Cruz 9:48 pm on March 8, 2018 Permalink |
Me parece una oportunidad para darle un uso diferente a Wikipedia y cambiar la percepción que se tiene de este sitio en la búsqueda de una educación abierta
Eduardo Quintana 8:44 am on March 9, 2018 Permalink |
Ahora puedo decir que es un medio a través del cual se puede hacer trabajo colaborativo no sólo para aplicarse al aula, ahora el reto es que el aula colabore con el resto del mundo. Así que a empezar a convencer a l@s alumn@s.